SWAN PROJECT METHODOLOGY

YOUR LOGISTICS PROJECT IN BEST HANDS
With our flexible SWAN project management approach, we pave the way for the rapid success of your complex logistics project. Even before the project begins, our Project Management Office (PMO) works with you to develop a concept tailored to your needs to ensure that the project runs smoothly. The SWAN PMO also coordinates complex projects and existing resources internally and across projects, incorporates best practices into the project management process, and closely oversees project management for all customers – even before the project starts and beyond go-live.
THE SWAN PROJECT MANAGEMENT OFFICE
RESOURCE MANAGEMENT
PROCESS AND METHOD RESPONSIBILITIES
ADVANCING UNIFIED PROJECT MANAGEMENT SKILLS
MULTI-PROJECT CONTROLLING & PORTFOLIO MANAGEMENT
COMMUNICATION WITH STAKEHOLDERS
HYBRID PROJECT MANAGEMENT APPROACH FOR FLEXIBLE PROJECT DESIGN
SWAN project management methods are part of an agile canon that is based on best practices and can be individually adapted to customer requirements. As a rule, SWAN’s project methodology is based on a combination of classic waterfall methodology as well as agile project management, which are applied along SWAN’s developed and flexibly adaptable project methodology. The project approach is typically divided into four phases: Discover/Design-Implement-Commisioning-Hypercare. These are processed one after the other (waterfall method), whereby the implement phase is carried out completely agilely in sprints and stories (agile project management).
Through this hybrid approach, SWAN combines the advantages of the different methodologies, can react flexibly and agilely to individual customer requirements, and still creates planning security and transparency.

Reliable monitoring of all PROJECT PHASES
01
AKQUISE
Wir binden das PMO frühzeitig in den Projekt-Life-Cycle ein, meist schon in der Akquise-Phase. Dies erlaubt insbesondere eine verbesserte Planbarkeit bei der Bereitstellung von Ressourcen- und Terminplänen. Gleichzeitig erleichtern uns die Insights und Best Practices bisheriger Projekte die genaue Bestimmung des Projektumfangs.

02
DISCOVER & DESIGN
Vor und während des eigentlichen Projektstarts begleitet das PMO den Projektleiter eng bei allen Tätigkeiten. In diesem Rahmen werden, falls nicht bereits in der Akquise-Phase geschehen, alle Parameter des Projekts mit den übrigen laufenden Projekten abgeklärt. Hierunter fallen etwa die Planung von Terminen und Timelines, das Ressourcenmanagement sowie die Wahl der geeigneten Projektmanagement-Methodik und -Tools.

03
IMPLEMENT
Während der eigentlichen Projektphase begleitet das PMO den Projektleiter bzw. das Projekt individuell je nach Bedarf und Situation. Das PMO fungiert hier etwa als Sparringspartner des Projektleiters bei herausfordernden Situationen und unterstützt, alternative Lösungswege auszuarbeiten. Darüber hinaus bietet das PMO der SWAN im Projektverlauf verschiedene Services, wie Deeskalationsmanagement (intern und/oder mit dem Kunden), Training von PM-Skills, Bereitstellung von Auswertungen als Grundlage für das Reporting oder ggfs. auch durch Übernahme von operativen Tätigkeiten bei Engpässen des Projektleiters.

04
COMMISIONING
Die letzte Phase des Projektes ist die sog. Commisioning-Phase. Hier wird der Kunde bei der Vorbereitung und Durchführung des Go-Live begleitet. Die Erfahrungen der SWAN zeigen, dass sich hier ein intensiveres Coaching durch das PMO positiv auf den Projekterfolg auswirken. Das PMO unterstützt den internen Projektleiter hierbei etwa mit Templates und Checklisten, kann bei Bedarf aber auch aktiv auf das Projektmanagement, z.B. durch Aussteuerung des Projektteams, einwirken.

05
HYPERCARE
Der erfolgreiche Go Live bildet den Abschluss des Projekts, das je nach Vereinbarung in den Service übergeben wird. Das PMO unterstützt auch hier bei der intensiven Übergabe, um sicherzustellen, dass durch die Weitergabe von Wissen aus dem Projekt eine optimale Betreuung auch nach Projektabschluss weitergegeben ist.

We accompany our customers throughout the entire project life cycle.
HIGH-PERFORMANCE WITH THE SWAN PMO
comprehensive project support
- Comprehensive project support - before contract signature and beyond go-live
- Many years of experience in planning, controlling and managing as well as implementing SAP EWM and TM projects
- Experienced and heterogeneously trained project managers
- Classic, agile and hybrid project implementation depending on customer requirements
- Depending on the requirements, we form a cross-functional project team with the customer
- Use of modern project management and collaboration tools
COMPETENT AND CERTIFIED PMO
- Support of our project managers throughout the entire project life cycle
- Further development of our project management and collaboration tools
- Best practice approach instead of micromanagement and rigid processes
- Continuous education and training of our project managers through individual coaching, targeted trainings as well as knowledge transfer and exchange between the project managers
- Continuous maturity increase of our project management methodology through retros and lessons learned
- SWAN PMO as interface between project realization and management
- Synchronization between Sales - Project Realization - Finance - Service
